Nieuws

Jaarlijks verwerken de centrales 112 miljoenen oproepen. Dat zijn er veel, heel veel. De ambitie is om iedere oproep binnen de vijf seconden aan te nemen. Daarbij zijn goedwerkende dispatch-en telefoniesystemen essentieel, maar de operatoren maken pas echt het verschil. Hun kalmte aan de andere kant van de lijn redt levens. De Federale Overheidsdienst Binnenlandse Zaken werft operatoren voor de Noodcentrales 112 van Vlaams-Brabant en Oost Vlaanderen . Als operator: Je bent de eerste stap naar hulp. In noodsituaties kalmeer je burgers aan de andere kant van de lijn.

Van 8 tot 12 november heeft in La-Roche-en-Ardenne de pilootsessie van de On-Site Integration Course plaatsgevonden in het kader van het Europees Mechanisme voor Civiele Bescherming (UCPM).

Naar aanleiding van de stakingsacties in verschillende Vlaamse noodcentrales 112 vond vandaag een overleg plaats tussen de vakbonden, de administratie en het kabinet van de minister van Binnenlandse Zaken. Dit overleg is in een constructieve sfeer verlopen met de duidelijke wil van alle partijen om oplossingen te vinden voor de problemen waarmee de operatoren van deze centrales vandaag worden geconfronteerd.

Woensdag 3 november heeft de Algemene Directie Civiele Veiligheid van de FOD Binnenlandse Zaken het derde en laatste thema van de campagne over beroepsrisico’s voor de brandweer gelanceerd. Dit derde luik gaat over het belang van het op peil houden van de conditie en een gezonde levensstijl. De campagne werd ontwikkeld in samenwerking met Netwerk Brandweer, Rezonwal, de brandweerdienst van Brussel en de representatieve vakorganisaties. Het is belangrijk dat de brandweerlieden fit zijn om efficiënt te kunnen interveniëren in vaak moeilijke omstandigheden.

Abonneren op News