Crisiscentrum verstuurt 366.567 testberichten (06 september 2018)

Veiligheid
Noodplanning

De eerste donderdag van de maand is het moment waarop alarmeringskanalen worden getest. Onder andere het alarmeringsplatform BE-Alert kan dan worden getest door de verschillende overheden.

BE-ALERT: noodsituatie

Grootschalige BE-Alert test

Het Crisiscentrum maakte van het testmoment op 6 september gebruik om een grootschalige test van BE-Alert te organiseren. Deze keer werd er geopteerd om de mailfunctie van BE-Alert grondig te testen. Via BE-Alert is het immers mogelijk om naast SMS en gesproken berichten ook mails te versturen.

Er werd een testmail verzonden naar alle mensen die zich reeds hebben geregistreerd in BE-Alert. In totaal werden 366.567 mails verzonden (99,97% geslaagd). Deze test was meteen een oproep om de opgegeven contactgegevens te controleren, aan te vullen of indien nodig te wijzigen.

Het was de eerste dergelijke grootschalige mailtest. De komende dagen zal het Crisiscentrum deze test grondig evalueren. Op basis van de bevindingen zal het Crisiscentrum in overleg met alle partners bekijken waar BE-Alert verder kan worden verbeterd.

Test BE-Alert in 7 gemeenten

Ook gemeente Lummen, Sint-Martens-Latem, Nazareth, Gavere, De Pinte, Genappe en Puurs deden een test vandaag. Zij verzonden sms’en, telefonische oproepen en e-mails naar hun inwoners via BE-Alert.

Crisiscentrum schudt iedereen wakker

Momenteel zijn er meer dan 420.000 adressen geregistreerd in BE-Alert. Om dit aantal gevoelig te doen toenemen, zal het Crisiscentrum via de BE-Alert Challenge de komende weken iedereen wakker schudden: het is hoog tijd om je in te schrijven op BE-Alert. Maar er is meer…. Met de BE-Alert Challenge zorg je niet enkel voor je eigen veiligheid, maar zorg je ook voor de veiligheid van anderen. Aan elke 20.000 nieuwe inschrijvingen is er immers een veilige actie gekoppeld. Zo delen we rookmelders uit, organiseren we EHBO-opleidingen, geven we opleidingen rond veilige evenementen…

De BE-Alert Challenge zal de komende dagen gepromoot worden via diverse sociale mediakanalen. In verschillende videoclips getuigen partners in het crisisbeheer hoe belangrijk snel reageren is in hun job, met één boodschap: wees ook tijdig op de hoogte, schrijf je in op BE-Alert. Daarnaast zal je op Facebook jouw vrienden kunnen aanzetten om zich in te schrijven via een gepersonaliseerde boodschap. Zo proberen we een ketting te creëren waarmee we mensen wakker schudden: het is tijd om je in te schrijven op BE-Alert. Samen voor meer veiligheid!