
HR-medewerker werving en selectie (m/v/x)

Jobinhoud
Opgelet:
Deze jobaanbieding is een Talent Exchange opdracht. Deze opdrachten zijn tijdelijk en voorbehouden voor statutaire ambtenaren en ambtenaren met een contract van onbepaalde duur van de deelnemende organisaties van dit netwerk.
Wat staat jou te wachten?
Je komt terecht in een veelzijdige rol waarin je in aanraking komt met de verschillende facetten van selectie en aanwerving.
Zo vorm jij een belangrijke schakel tussen de klant(en) en toekomstige nieuwe medewerkers. Enerzijds ondersteun je jouw teamleden bij het opzetten van een selectie van A tot Z. Anderzijds sta je mogelijks ook zelf in voor het uitwerken en uitvoeren van het selectieproces. Geen nood, je hoeft zelf niet gecertificeerd te zijn, maar het is wel mooi meegenomen als je dat bent.
Indien je een A tot Z certificaat op zak hebt, dan behoren onderstaande taken mogelijks tot jouw takenpakket.
- Je werkt nauw samen met de klant om het juiste functieprofiel te bepalen. Op basis daarvan stel je een efficiënte selectieprocedure op, volledig volgens de methodologie van werkenvoor.be.
- Je bent verantwoordelijk voor het opstellen van alle nodige documenten voor de publicatie van de vacature. Daarnaast volg je het volledige sollicitatieproces op, waarbij je rekening houdt met de vooropgestelde planning en deadlines.
- Je controleert of de ingeschreven kandidaten voldoen aan de deelnemingsvoorwaarden om de perfecte match te garanderen voor de klant.
- Je zit selectiegesprekken voor.
Daarnaast neem je ook het rekruteringsproces met plezier in handen. Jij bent het aanspreekpunt bij uitstek voor de opvolging van de indiensttredingen.
Zo kom jij ook al aan zet vanaf het moment dat de kandidaten geslaagd zijn voor een selectieprocedure. Vanaf dat moment ben jij mee onze troef. Je neemt contact op met de laureaten en begeleidt hen tot op hun eerste werkdag. Dankzij jouw vlotte communicatie en goede opvolging, maak je het papierwerk voor de kandidaten een stuk makkelijker en hebben zij alvast een goed gevoel bij hun keuze om onze FOD te komen vervoegen.
Word jij er gelukkig van als je administratie helemaal op orde staat? Dan ben jij de geknipte persoon voor deze functie! Jij bent de centrale contactpersoon voor de kandidaat, vraagt alle nodige documenten op, plant medische onderzoeken in bij de arbeidsgeneesheer en volgt de resultaten van de veiligheidsonderzoeken op.
Naast een administratief luik, kan je je ook nog uitleven in een meer praktische rol. Zo bied je ondersteuning aan je collega’s bij het opstellen en inscannen van nota’s of bij het aanmaken en controleren van lijsten. Ook voor de praktische organisatie van de selectiegesprekken kunnen we bij jou terecht. Kandidaten onthalen, begeleiden en instructies geven over hoe ze een casus moeten afleggen… Het is voor jou een leuke afwisseling naast je administratieve taken.
Je krijgt een afwisselend takenpakket, afhankelijk van jouw competenties en de behoeften van het team.
Wie goed leest, voelt het meteen aan: we zoeken iemand die planmatig sterk is en die niet bang is van strakke deadlines. Geen dag is hetzelfde bij ons, een flexibele mindset, is dan ook essentieel in deze functie!
Werkgever
Waar kom jij terecht?
De Algemene Directie Personeel en Organisatie, kortweg P&O, bestaat uit verschillende diensten waaronder Planning & Selectie, Administratief Personeelsbeheer, Dienst competentieontwikkeling, Welzijn, Organisatieontwikkeling en de Afdeling Gebouwen en Facilitair beheer. Wij zorgen voor de ontwikkeling van onze medewerkers en coördineren het algemeen personeelsbeheer. Samen versterken we de interne werking van FOD Binnenlandse Zaken.
Wij vinden het belangrijk ervoor te zorgen dat de juiste mensen op de juiste plaats terechtkomen. Dat mensen hun job graag doen en op die manier ook het beste van zichzelf kunnen geven. Om ervoor te zorgen dat we dit kunnen blijven doen, zijn wij tijdelijk op zoek naar een paar extra handen. We vormen een jong en dynamisch team van een dertigtal selectieverantwoordelijken, coaches en administratieve krachten.
Veiligheid, crisisbeheer, brand- en inbraakpreventie, beheer van het Rijksregister, organiseren van verkiezingen, uitreiken van identiteitskaarten, beheren van migratiestromen … FOD Binnenlandse Zaken doet het allemaal en nog veel meer.
Uw veiligheid, ons beroep. Als FOD Binnenlandse zaken creëren wij een veilige samenleving waar burgers initiatief durven nemen en verbinding zoeken met elkaar. Ook op de werkvloer streven wij naar een open organisatiecultuur waar jij als collega de ruimte krijgt om mee te denken of mee te beslissen, maar zeker ook om mee te doen.
Onze FOD telt meer dan zesduizend medewerkers verdeeld over acht algemene directies (Civiele Veiligheid, Nationaal Crisiscentrum, Dienst Vreemdelingenzaken, Veiligheid & Preventie, Identiteit & Burgerzaken en Digitale Innovatie & Oplossingen, Personeel & Organisatie en Begroting & Beheerscontrole), de coördinatie- & ondersteuningsdiensten en de vier onafhankelijke diensten (Commissariaat-generaal voor de Vluchtelingen en de Staatlozen, de Raad voor Vreemdelingenbetwistingen, de Vaste Commissie voor Taaltoezicht en de Federale diensten van de Gouverneurs).
Competenties
Opgelet: deze jobaanbieding is een Talent Exchange opdracht. Deze opdrachten zijn tijdelijk en voorbehouden voor statutaire ambtenaren en ambtenaren met een contract van onbepaalde duur van de deelnemende organisaties van dit netwerk.
Deze opdracht staat open voor ambtenaren van deze niveaus: A, B en C.
Generieke competenties:
- Samenwerken
- Resultaatsgericht zijn
- Klantgericht zijn
- Oplossingsgericht zijn
- Communiceren
Technische competentie:
- Je beschikt over goede schriftelijke communicatievaardigheden.
Een goede motivatie is eveneens belangrijk.
Troeven:
- Je hebt kennis van de tweede landstaal en je bent bereid te werken in een tweetalige werkomgeving.
- Het is een pluspunt als je het certificeringstraject consultant A tot Z of interviewvoorzitter behaald hebt. Dit is echter geen vereiste.
Aanbod
Opgelet:
Deze jobaanbieding is een Talent Exchange opdracht. Deze opdrachten zijn tijdelijk en voorbehouden voor statutaire ambtenaren en ambtenaren met een contract van onbepaalde duur van de deelnemende organisaties van dit netwerk.
Duur van de opdracht: maximum 12 maanden.
Telewerk is mogelijk in functie van de noden van onze dienst.
Contract: terbeschikkingstelling via een Talent Exchange-overeenkomst. Bij Talent Exchange-opdrachten behoud je je eigen functieniveau en loonpakket.
Procedure
1. We analyseren jouw competenties en motivatie op basis van de ingestuurde cv en motivatiebrief. Argumenteer waarom jij de juiste persoon bent voor deze job en link je sterkte punten aan wat we zoeken in de functie.
2. Gesprek (max. 1uur): als jouw profiel overeenstemt met het gevraagde profiel, word je uitgenodigd voor een interview. Dan volgt er een bespreking van je profiel, competenties, motivatie, ervaring en interesse voor de functie.
Omdat er soms veel kandidaturen zijn die niet voldoen aan de selectiecriteria, kunnen we geen gevolg geven aan de kandidaturen van personen die niet bij de overheid werken.
Solliciteren
Opgelet:
Deze jobaanbieding is een Talent Exchange opdracht. Deze opdrachten zijn tijdelijk en voorbehouden voor statutaire ambtenaren en ambtenaren met een contract van onbepaalde duur van de deelnemende organisaties van dit netwerk.
Om je kandidaat te stellen, stuur je een motivatiebrief EN een recent cv ten laatste op 24/7/2025 naar jobs.nl@ibz.be met de referentie HR-medewerker werving en selectie.
Extra info
De deelnemende organisaties van het Talent Exchange-netwerk zetten zich in voor diversiteit. Dit vertaalt zich in het aanmoedigen van talent met respect voor verscheidenheid, onafhankelijk van afkomst, gender, leeftijd, een eventuele handicap, levensbeschouwing,...
Qui contacter ?
Over de jobinhoud
Dorien Vermeulen
Selectieverantwoordelijke FOD Binnenlandse Zaken
FOD Binnenlandse Zaken
dorien.vermeulen@ibz.be